مجازات گدایان چیست؟

وکیل دادگستری,وکیل پایه یک,وکیل شرکت,وکیل املاک,وکیل در دادگستری,,وکیل علی رمضانزاده

مجازات گدایان چیست؟

فقر، اولین چیزی که با دیدن متکدیان به ذهن انسان می رسد. چه بسا بسیاری از این افراد با ظاهر فقیر خود در آمدهای بالایی دارند و هستند خانواده هایی که برای تامین معاش خود، کودکانشان را وادار به این کار مینمایند. البته تا زمانی که اشتغال در جامعه متناسب با میزان جمعیت نباشد، نمی توان انتظار داشت که شاهد صحنه های مذکور نباشیم.

از آنجائیکه این قشر آسیب پذیر بوده و مشکلاتی برای جامعه ایجاد میکنند حمایت و توجه بیشتر قانون به آنها ضروری است که طبق مصوبه ۱۵/۲/۷۸ شورای عالی اداری، دادگستری استان، نیروی انتظامی سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، اداره کار و امور اجتماعی و شهرداری سازمانهای مسئول در این حوزه میباشند.
آگاهی متکدیان از خلاء های قانونی
وجود نواقص قانونی در این زمینه مشکلات برخورد با متکدیان می باشد. در برخی موارد به رغم جرم انگاری موضوع تکدی گری در قانون و وجود شواهد و قراین بسیار دال بر تکدی گری، حکم به برائت متهم داده می شود چراکه اصل بر قانونی بودن جرم و مجازات است، به عبارت دیگر تا وقتی که عملی در قانون جرم شناخته نشده باشد، نمی توان فردی را از باب انجام آن عمل مجرم تشخیص داد و محاکمه کرد.حتی اگر شهرداری که وظیفه جمع آوری متکدیان را به عهده دارد انجام دهد و متکدیان دستگیر شوند با ادعا دست فروش بودن دیگر مجرم شناخته نمی شوند و نمی توان آنها را محکوم نمود و متکدیان با آگاهی به این خلا قانونی و با در دست گرفتن تعدادی فال، جوراب و چنین چیزهایی به راحتی از چنگ قانون می گریزند. این وضعیت مجمل ، مبهم و ناقص قانون بیش از همه به سود افرادی است که قانون را زیر پا می گذارند.

 

سازمانها و ارگانهای مسئول ساماندهی متکدیان:

«طبق قانون ، مدیریت شهری و شهرداری در بحث ساماندهی متکدیان، فقط در مورد جلوگیری از تکدی گری و هدایت آنها به سوی مشاغل آبرومند باید فعالیت کند، در آخرین مصوبه ۱۵/۲/۱۳۷۸، ۱۲ سازمان و ارگان دولتی مسئول جمع آوری و ساماندهی متکدیان هستند و باید در این مورد اقدام نمایند اما در حال حاضر سازمانی که فعلا مستقیماً دخالت دارد، مدیریت شهری شهرداری دادگستری با مشارکت نیروی انتظامی است.» از جمله این ۱۲سازمان، شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، وزارت کشور، وزارت رفاه، تأمین اجتماعی، دادگستری، وزارت کار، کمیته امداد و… هستند.
میتوان متکدیان را به گروههای معلول، سالمند، جوان و نوجوانان، کودک و زنان بی سرپرست و گدایان حرفه ای تقسیم کرد. با درخواست شهرداری و با عنایت رئیس قوه قضاییه ، کادر ویژه ای مسئولیت متکدیان حرفه ای را بعهده گرفته و طبق قانون با آنها برخورد میکنند . وتیم ویژه ای، دیگر متکدیان که اغلب سالمند، مجنون، معلول جسمی، زنان بی سرپرست و یا کودکان هستند را جمع آوری کرده و به مراکز نگهداری موقت انتقال میدهند.

خلأ قانونی وجود ندارد!!!

باتوجه به آموزه های دینی و قرآنی،تکدی گری کاری زشت و مذموم در جامعه تلقی می شود ویک ناهنجاری اجتماعی است . بر همین اساس مسئولان حکومتی بعد از انقلاب اسلامی بر آن شدند که نیازمندان واقعی را شناخته و در رفع نیازهای آنها تلاش کنند و همچنین شاهد تأسیس نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، بنیاد مسکن، وزارت رفاه و… در کشور بودیم.
برای ساماندهی متکدیان در مصوبه شورای عالی اداری هیچگونه خلأ قانونی وجود ندارد و قوانین خیلی روشن و دقیق هستند و مجریان باید کارهای خود را به نحو صحیح و درست انجام دهند همچنین مجلس آماده هرگونه همکاری با دستگاه های ذیربط می باشد .
دلایل عدم موفقیت سازمان های ذیربط در ستاد ساماندهی متکدیان
اولین مشکل در این ستاد برای برخورد با متکدیان ، خلأ قانونی میباشد و وزارت دادگستری یا قوه قضائیه در مورد متکدیان دستگیر وجمع آوری شده نمی تواند اقدامات شایسته انجام دهد و قضات براساس شرایطی که خلأ احساس می کنند، نسبت به موضوع حکم صادر می نمایند اما درحال حاضر موارد قانونی برای برخورد با متکدیان حرفه ای، اتباع بیگانه وکودکان خیابانی کافی نیست .
در سازمانهای مربوطه نیز روشهای برخورد با متکدیان درست نیست و در این زمینه یک وحدت رویه وجود ندارد و همچنین برای ساخت و ساز، اسکان و نگهداری این افراد بودجه و اعتبارات لازم در اختیار دستگاهها گذاشته نشده است که این خود مشکلی برای اجرای طرح می باشد. ولی در مجموع امیدواریم بتوانیم با یک نگاه سیستماتیک به موضوع برای رفع این معضل برنامه ریزی مناسب انجام داده و شرایط را به نحو مطلوب حل نماییم.
گدایی از نظر قانون
در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۵۲ قانون مجازات عمومی مصوب شد و مقرر گردید: کسانی که وسیله معاش معلوم ندارند و از روی بی قیدی و تنبلی درصدد تهیه کار برای خود برنمی آیند ولگرد محسوب می شوند. (ماده ۲۷۳) «نسبت به کلیه امور خلافی از قبیل عدم رضایت نظامات راجعه به بلدیه و نظمیه و صحیح و همچنین عدم رضایت نظامات راجعه به درشکه چیها و شوفرها و حفظ حیوانات و همچنین راجع به ولگردی و گدائی فحاشی و استعمال الفاظ رکیکه تهیه نموده و مقررات آن پس از تصویب وزارت عدلیه به موقع اجرا گذاشته خواهد شد.» ولی در هر حال مجازاتی که به موجب نظامنامه مزبوره مقرر می شود، نباید از یک روز حبس و سه قران غرامت کمتر و از یک هفته حبس و پنج تومان غرامت بیشتر باشد.
ماده ۲۷۶ در سال ۱۳۶۹ (مصوب یازدهم بهمن ۱۳۶۸) بدین شرح تصحیح شده است. به رئیس قوه قضائیه اجازه داده می شود از ابتدای سال ۱۳۶۹ علاوه بر درآمدهای موضوع ردیف ۴۱۰۱۰۱ (خدمات قضائی) منظور در قسمت سوم قانون بودجه سال ۱۳۶۸ ، درآمدهای جدید مشروحه ذیل را وصول و به حساب درآمد عمومی کشور منظور نماید.
(تبصره ۱۷) در هر مورد که در قوانین حداکثر مجازات کمتر از ۹۱ روز حبس و یا مجازات تعزیری موضوع تخلفات رانندگی باشد. از این پس به جای حبس یا آن مجازات تعزیزی، حکم به جزای نقدی از هفتاد هزار و یک ریال تا یک میلیون ریال داده خواهد شد و دادگاه حکم به بیش از ۳ ماه حبس یا جزای نقدی از هفتاد هزار و یک تا ۳ میلیون ریال برای حداکثر مجازات بیش از ۹۱ روز حبس وحداکثر آن کمتر از این باشد، بدهد. در صورتی که در موارد فوق حبس و یا سایر محکومیت های تعزیزی موضوع تخلفات رانندگی جزای نقدی باشد و به جای حبس یا آن مجازات تعزیزی جزای نقدی مورد حکم قرار می گیرد و دو جزای نقدی با هم جمع خواهد شد .
همچنین بر اساس ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی هر کس از راه تکدی یا کلاشی امرار معاش نماید یا ولگردی نماید به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد و اگر توان مالی داشته و مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی بدست آورده است مصادره خواهد شد.
براساس ماده ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی، هر کس طفل صغیر یا غیر رشیدی را وسیله تکدی قرار دهد یا افرادی را به این امر گمارد به سه ماه تا دو سال حبس و استرداد کلیه اموالی که از طریق مذکور به دست آورده است محکوم خواهد شد.
امروزه سازمانهای مسۆول «ابزارها» و «راهها»ی متعددی را در اختیار دارند که به مقتضای سیاستهای انتخابی و هدفهای کارشناسانه، الگوها و پیامدها و با توجه به مقدورات و محدودیتهای خود، آنها را در جهت ریشه کن نمودن پدیده گذایی به کار می برند.

 

راههای رفع تکدی را می توان به سه گروه عمده تقسیم کرد:

۱- همه سازمانها و خیریه ها در یک تشکیلات منسجم و طبق همکاری هماهنگ جهت جمع آوری امکانات برای مقابله با پدیده تکدی ادغام شوند. به عنوان مثال شهرداری با همه امکانات بالقوه و بالفعلی که در اختیار دارد می تواند در جهت برچیدن تکدی سهم بزرگی داشته باشد.
۲- مقابله و مبارزه با تکدیقانونی شود و رفتار تکدی گری به عنوان عملی که نقض قانون می شود، معرفی قضایی و حقوقی گردد.
۳- با متکدیان حرفه ای و شیادانی که به یک نوع زندگی انگلی خو گرفته اند برخورد قاطع صورت پذیرد.
اگر جلوی مهاجرتهای بی رویه و بدون برنامه ریزی که نهایتا منجر به تکدی می شود گرفته شود، که این خود یکی از راههای مقابله با پدیده تکدی می باشد. و همچنین می توان با ایجاد کارگاههای آموزش فنی – حرفه ای و ایجاد تسهیلاتی برای کارهای بخش خصوصی با تکدی گری مبارزه کرد.
با توجه به آنچه کارشناسان مورد تاکید قرار دادند، تنها متکدیان نیستند که قانون را زیر پا می گذارند و با ارتکاب این عمل به نظم اقتصادی و اجتماعی آسیب می زنند، علاوه بر این، برخی از سازمان هایی که در این خصوص دارای وظایفی هستند و قانون برای آنها تکالیفی مقرر کرده است هم چشم بر وظایف قانونی خود بسته اند و دچار تخلف می شوند. بنابراین حل مشکل تکدی گری هنگامی رخ میدهد که علاوه بر برخورد با متکدیان ، سازمان های درگیر در این موضوع هم به صورت جدی به تکالیف خود در این حوزه عمل کنند.
از آنجا که تعداد نهادهای درگیر این موضوع زیاد میباشد و برخی از وظایف آنها در موازات یکدیگر می باشد باعث بروز مشکلاتی میشود .
این موازی کاری و تداخل در وظایف باعث می شود که هر سازمان، کم کاری و مشکلات را از چشم دیگری بداند در نتیجه هیچ کدام مسئولیت مشکلات و کاستی ها را برعهده نگیرند. موضوع دیگر این است که.از آن جهت که مصوبات هیئت دولت همواره در معرض تغییر هستند و این تصمیم ها معمولابه موجب بخشنامه ها گرفته می شود ، تحول مکرر این مصوبات نوعی سردرگمی ایجاد می کند. شاید بهتر باشد که مجلس شورای اسلامی قانونی جامع در این خصوص به تصویب برساند که همه نسبت به بقا و دوام آن مطمئن باشند و در عین حال با شفافیت و روشنی وظایف هر دستگاه و سازمان را بیان کند.
هرچند که تکدی گری جرم است و مبارزه با آن توجه جدی تمام سازمان های درگیر با این موضوع را طلب می کند اما باید دانست ، یک مشکل اجتماعی نیز محسوب می شود، بنابراین بایدبه زمینه های گرایش افراد به تکدی گری توجه زیادی نمود.

  %D9%88%DA%A955%DB%8C%D9%84 - مجازات گدایان چیست؟ وبسایت وکیل دادگستری |علی رمضانزاده

JJJJJ - مجازات گدایان چیست؟ صفحه ی اینستاگرام وکیل رمضانزاده :                  Ramezanzadeh@

JJJJJ - مجازات گدایان چیست؟ کانال تلگام وکیل رمضانزاده :                          vakilramezanzadeh@

456846846 - مجازات گدایان چیست؟ ارتباط با  وکیل رمضانزاده در تلگرام : Vakilaliramezanzadeh@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *