حقوق آپارتمان نشین ها

وکیل دادگستری,وکیل پایه یک,وکیل شرکت,وکیل املاک,وکیل در دادگستری,,وکیل علی رمضانزاده

حتما تا به حال شما که در آپارتمان زندگى مى‌کنید با مشکلات عدیده‌اى مواجه شده‌اید که بیشتر آنها ناشى از عدم رعایت حقوق شما به عنوان یک همسایه در یک آپارتمان است.

چقدر اتفاق افتاده که در ساعت‌هاى استراحت یا دیروقت و بى‌وقت ناگهان صداى پخش موسیقى یک واحد آپارتمان شما را آزرده است و در هنگام مراجعه با اعتراض و برخوردى نامناسب مواجه شده‌اید؟

مالکیت در آپارتمان‌ها به مالکیت اختصاصی و مشترک تقسیم می‌شود. بخش اختصاصی به بخشی از ملک گفته می‌شود که فقط صاحب آپارتمان حق استفاده از آن را دارد مانند بالکن.  مالکیت مشترک نیز شامل قسمت‌هایی از ساختمان است که مجموع مالکان آن ساختمان حق استفاده از آن را دارند، مانند مراکز حرارت و تهویه، چاه‌های فاضلاب و تاسیسات مربوط به راه پله. هر‌گاه تعداد مالکان آپارتمان از ۳ نفر بیشتر باشد، مجمع مالکان تشکیل می‌شود و در نخستین جلسه، مدیر یا هیات مدیره را انتخاب می‌کنند. مدیر می‌تواند از اعضای ساختمان یا خارج از آن انتخاب شود. برای رسمیت مجمع عمومی، حضور بیش از نصف مالکان آپارتمان‌های ساختمان ضروری است. در صورت عدم حضور اکثریت، در سومین جلسه با رای اکثریت حاضر در جلسه تصمیمات به تصویب می‌رسد. پس از آن آرای اتخاذشده از حضار جلسه توسط مدیر به ساکنان غایب اطلاع داده می‌شود.  مدیر آپارتمان مسئول حفظ و اداره ساختمان است و در واقع تصمیم‌هاى مجمع عمومى را به اجرا درمى‌آورد.  مدیر براى مدت دو سال انتخاب مى‌شود. البته ممکن است مجمع براى سال‌هاى بعد هم او را انتخاب کند. مجمع عمومى علاوه بر انتخاب هیات مدیره یک خزانه‌دار نیز انتخاب مى‌کند که نسبت به تنظیم هزینه، درآمد و گزارش به مجمع اقدام کند.  هیات مدیره موظف است تمام ساختمان را در مقابل آتش‌سوزى بیمه کرده و هزینه بیمه را بین شرکا تقسیم کند. در صورت عدم بیمه و وقوع آتش‌سوزى هیات مدیره مسئول جبران خسارت‌هاست. چنانچه تعداد واحد‌ها بیش از ۱۰ آپارتمان باشد انتخاب یک دربان براى مجموعه ضرورى است. مالکان آپارتمان‌ها موظفند هزینه‌هاى مشترک و مستمرى را که براى قسمت‌هاى مشترک ساختمان ضرورى است مانند آب، برق، گازوییل و گاز پرداخت کنند.  هزینه‌هاى قابل پرداخت بستگى به مساحت و زیربناى آپارتمان‌ها دارد مثل هزینه آب، گاز و گازوییل و برخى به زیربنا و مساحت ارتباطى ندارند مانند هزینه تاسیسات، سرایدار، دربان و دستمزد هیات مدیره. پرداخت هزینه آپارتمان توسط مالک یا مستاجر آن، بستگى به قرارداد تنظیم‌شده بین آنها دارد. چنانچه مالک طبق قرارداد از پرداخت هزینه خوددارى کند، مستاجر مى‌تواند آن را از اجاره‌بها کسر کند. چنانچه مستاجر از پرداخت هزینه خوددارى کند، هیات مدیره حق دارد براى دریافت آن به مالک مراجعه کند. هیات مدیره مى‌تواند براى تامین هزینه مبلغى را از صاحبان آپارتمان‌ها به عنوان تنخواه گردان اخذ کند. دفا‌تر اسناد رسمی موظفند هنگام تنظیم هر نوع سند، انتقال، اجاره، رهن، صلح، هبه و… گواهی تسویه حساب هزینه‌های مشترک را از مالک دریافت کند. این گواهی باید به تایید هیات مدیره یا مدیر ساختمان رسیده باشد. چنانچه ۳ نفر از کار‌شناسان رسمی دادگستری فرسودگی کامل بنا و بیم خطر جانی و مالی ناشی از آن را گواهی کنند، ساختمان قابل تجدید خواهد بود.  اگر اقلیتی از صاحبان واحد‌ها نسبت به تجدید بنا رضایت ندهند، مالکان موافق تجدید بنا با اخذ مجوز از دادگاه، خانه مناسبی برای آنها اجاره کنند تا به مکان جدید منتقل شوند.  در صورتی که صاحبان واحد‌های مخالف از انتقال به خانه اجاره‌ای خودداری کردند، هیات مدیره به دادگستری یا مجتمع قضایی مراجعه کرده و با اخذ دستور تخلیه آن واحد‌ها، نسبت به این کار اقدام می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *